DECÀLEG DE REALITZACIÓ
És implícit que, per poder prioritzar una pel·lícula, en algun moment se n’ha de fer un judici crític. Tal vegada, conèixer el context en què l’obra s’ha realitzat pot ajudar a valorar-la des d’altres perspectives.
El documental s’ha associat a la paraula assaig, que prové de la paraula francesa essai, traduïble com a “intent”, “temptativa”, “aproximació” o “prova”. Aplico l’assaig documental com un procediment de treball per poder copsar una forma cinematogràfica expressiva, de vocació més argumental que narrativa.
Per l’experimentació duta a terme amb els antecedents cinematogràfics, prenen la iniciativa a l’hora de definir els preceptes bàsics que vertebren el decàleg del gènere documental d’assaig:
INTRODUCCIÓ
Ens proposem cercar la transformació de la matèria partint principalment del tractament de la fusta per a la construcció d’uns instruments en el taller del lutier. Volem emfatitzar els valors harmònics de l’humà amb la natura. L’activitat humana processant la matèria per convertir-la en vibració, vibracions inherents a l’univers…
La paraula matèria té en el seu origen grec i llatí el significat de fusta, material de construcció, bosc, selva. Resulta interessant la singularitat de la paraula lutier, que deriva de luth (llaüt); el terme prové realment de l’àrab al-`ūd (llaüt), que significa “la fusta”.
EL QUADERN AUTOTÈLIC
Premissa
La certesa més preuada de la nostra condició prové de la contemplació.
El film Coneixença es complementa amb la creació d’un joc en línia basat en un quadern interactiu titulat El quadern autotèlic. El quadern oferirà continguts mitjançant dibuixos, il·lustracions, textos, fotografies, música i petites càpsules de vídeo. L’usuari hi podrà participar creant noves pàgines amb la incorporació de dibuixos, textos i fotografies.
L’argument reflecteix la construcció del mateix procés creatiu en termes formals, i ofereix idees i conceptes vinculats, principalment, als àmbits de la natura, la música i la pintura. El contingut està relacionat amb els cinc actes de la pel·lícula Coneixença: cercar, descobrir, practicar, relacionar i comprendre.
Crèdits
localitzacions
Un dels factors que determinen el treball és el tractament de l’espai. El que es pretén en alguns interiors del taller és subratllar l’espai amb independència dels personatges.
Que posseeixi entitat autònoma a l’acció, perquè en l’espai flueix un temps particular, íntim.
Situat al vèrtex nord-est de Catalunya, podem reconèixer que disposem d’un dels elements identitaris més importants del territori, l’Alt Empordà, un àmbit que s’estén des del paisatge litoral fins al de muntanya, sense oblidar el paisatge urbà.
Aquest important valor identitari del paisatge de la comarca donarà un marc destacat a les escenes exteriors del film.
El poble d’Ordis, on trobarem el taller del lutier, descansa en un paisatge que s’endinsa per estrets viaranys fins a arribar a l’església, flanquejat per un fastuós xiprer.
Unes espigues d’ordi es representen en el seu escut, senyals al·lusives al nom de la localitat i al conreu centenari de la seva terra.
La seqüència d’aprenentatge relacionada amb la pissarra es desenvolupa en l’interior de la Capella de Santa Llúcia de Girona.
Els diferents arbres referenciats s’ubiquen principalment en el paisatge la comarca del Pla de l’Estany.
L’auró i el salze a Banyoles, el boix a Porqueres, el xiprer a Ravós de Terri, la noguera a Vilamarí i l’avet a Sant Miquel de Campmajor i els avets del municipi de Susqueda a Sant Martí Sacalm.
El taller de l’Aniol Petit el trobarem en la localitat de Sant Cebrià de Vallalta, propera a la vila de Sant Pol de Mar de la comarca del Maresme.
Un espai ubicat en el llindar del Parc Natural de Montnegre i el Corredor amb formacions esteses d’alzinars, suredes i rouredes.